Rozhovor s Liborem Hořením o jeho Dobrokávě i dalších projektech

Dobrokáva

Možná jste už slyšeli o Dobrokávě, kterou můžete ochutnat v Brně na Zelném trhu. Co je na této kávě tak zvláštní? Platíte za ni dobrý skutkem. Zakladatelem Dobrokávy je Libor Hoření, mladý podnikatel, který už v 17 letech spustil internetový portál pro sdílení receptů Toprecepty.cz. 

 

1. Asi tuhle otázku dostáváš často, ale jak vznikl projekt Dobrokáva a co je jeho cílem?

Dlouho mi dává smysl část zisku z podnikání dávat na dobročinnost. To, že mám vlastnosti a dovednosti, díky kterým se mi spoustu věcí daří, nevnímám jen jako dar, ale i jako závazek vůči společnosti. Nechci vše využívat jen pro sebe, raději chci být přínosem ostatním. Pak jsem jednou na Bali četl knížku Dalajlamova kočka, kde se jeden mnich krásně postará o kočku, která se zatoulá do jeho kavárny. Takže pro ni udělá takový dobrý skutek a už mi díky tomu bliklo, že místo toho, abych své peníze poslal do nějaké neziskovky, můžu založit vlastní kavárnu. V ní se nebude platit penězi, ale dobrými skutky a tak můžeme inspirovat kohokoli, co hezkého se dá kdykoli pro své okolí udělat.

2. Kolik káv už bylo rozdáno – tedy kolik dobrých skutků uskutečněno?

Za 3 sezóny jsme rozdali přes 25 000 káv za dobrý skutek. Každopádně stejně jako víme, že někteří zákazníci na dobrý skutek zapomenou nebo jej neudělají vědomě, tak i víme, že spousta dobrých skutků, které vznikly u Dobrokávy, inspirovaly další lidi k něčemu pěknému. Takže věříme, že počet rozdaných káv za dobrý skutek se nerovná počtu vzniklých dobrých skutků, ale že jich bude určitě více. Naším cílem je lidem připomenout dobrý pocit z toho, když někomu udělají radost.

 

Libor Hoření

3. Chodí ke stánku pouze lidi, kteří projekt Dobrokáva znají nebo i ti, kteří byli překvapeni při platbě, že obsluha nebere peníze?

Většina lidí přijde s peněženkou a myšlenku projektu se dozví až na místě. Pak je krásné sledovat to překvapení. Hned člověk začne přemýšlet, jaké dobré skutky už dělá a co může udělat navíc. Snažíme se s člověkem vždycky přijít na takovou věc či činnost, kterou běžně nedělá a udělá ji právě za kávu od Dobrokávy. Pokud by totiž dál dělal to, co už praktikuje běžně, nic bychom nezlepšili.

4. Jak jsi se vůbec dostal do podnikání? Prozraď nám, jaké byly tvé začátky – doprovázely je i nějaké problémy, které jsi musel překonávat? Nebo vše mělo hladký průběh?

Musím říct, že vše šlo celkem hladce. Hledal jsem na internetu webové stránky, kam chodí hodně lidí, ale ty jsou zastaralé, škaredé nebo nefunkční. A našel jsem tentokrát 2 největší weby o vaření, které se mi fakt nelíbily. Tak jsem si řekl, že udělám lepší stránku s recepty a budu doufat, že lidé moji snahu ocení a začnou vařit podle ní. Nicméně jsem to nebral vůbec jako práci, prostě jsem si řekl, že zkusím udělat fakt suprový web s recepty a šel jsem krok po kroku, dokud se to nestalo. Důležité je, že mě to bavilo :)

5. Mezi tvé projekty nepatří jenom Toprecepty.cz, Dobrokáva, ChlapskaZasilka.cz nebo Fasheebo, ale také Nesnězeno. Kde na ně hledáš inspiraci? Pomáhá ti je někdo vymýšlet nebo je to vždy čistě tvůj nápad?

Toprecepty a Dobrokávu jsem vymyslel, do některých projektů jsem investoval a do Nesnězena jsem se zapojil celkem nedávno. Nápad na aplikaci, kde restaurace a kavárny nabídnou jídlo, které ten den nestihly prodat a my zajistíme, že si ho ještě ten den někdo vyzvedne a sní, takže se nic nevyhazuje a člověk se nají levně a dobře, vznikl u naší baristky z Dobrokávy, která podobný projekt viděla v zahraničí. Dává mi to obrovský smysl. Důležité podle mě je vnímat příležitosti kolem sebe a umět se jich chopit. Nezůstat jen u nadávání, jak něco nefunguje, co všechno kolem nás je špatně. Úspěšný člověk hned přemýšlí, jak by to vylepšil, co by s tím udělal, koho by se zeptal, jak na to. Neúspěšný člověk sedí a nadává. Já se snažím všímat si toho, co nefunguje dobře a vždycky se zamyslím, jestli se s tím dá něco udělat. Stejně tak poslouchám nápady ostatních a snažím se je podpořit v realizaci, protože dnes je spousta řečí, spousta nápadů, ale je potřeba realizace.

6. V roce 2018 tě časopis Forbes zařadil mezi 18 inspirativních osobností. Předal bys našim čtenářům, kteří váhají v rozjezdu vlastního projektu, nějaké poselství?

Zásadní je začít tvořit to, co nám dává smysl a co nás baví. Ten, kdo tvoří, získává zkušenosti a bude vždycky dál než ti, co jen o tvorbě mluví. I když první projekt nevyjde, člověk má díky němu spoustu zkušeností, ze kterých pak čerpá.

© Janča L, Inwork 31.08.2019 přečteno 38x
Nahoru