10 chyb při pohovoru, které personalisté nenávidí

Máte před sebou důležitý pohovor a nevíte, na co se připravit? Jestli jste si jistí, že určitě uděláte nějakou chybu a vyvoláte negativní dojem, podívejte se na článek, který vám připravil pracovní portál Inwork. Jedná se o známé chyby, které se při pohovoru dělají častěji než byste mysleli. Pokud se jich vyvarujete, máte mnohem vyšší šanci získat své vysněné zaměstnání.

1. Nevíte, o jakou práci/pozici máte zájem

Nejde pouze o přijímací řízení, zde se bere automaticky, že znáte pozici, na kterou se hlásíte. Ale pokud vám bude personalistka volat a ptát se, jestli se můžete stavit osobně, je vrcholně netaktní zeptat se: „A o jakou pozici se jedná? Mám toho více ...“ Také byste měli znát náplň práce. Pokud třeba nevíte, co všechno zahrnuje (např. Account manager), vygooglujte si to doma.

2. Neznáte základní informace o budoucím zaměstnavateli

V době dostupných informací se od vás očekává, že budete znát něco o oboru společnosti, kam se hlásíte. Také zhruba datum vzniku, firemní politiku a všechny služby, které nabízí. Pokud se budou ptát a vy nebudete o firmě nic vědět, vyvolá to o vás dojem, že jste nedbalý a moc vám na svém potenciálním zaměstnavateli nezáleží.

3. Nedostatek času

Máte více pohovorů v jeden den? Zkuste si je předem přehodit. Napište si rozvrh a nechte si dostatek času na každý z nich. Zde rozhodně platí, že více je lépe. Jakmile odejdete v půlce přijímacího řízení s tím, že už musíte jít, nemáte téměř šanci si špatnou reputaci napravit.

4. Nevhodný dress code, smrad z kouření, silný parfém

Neznamená to, že máte jít jako šedivé myšky. Ale spíše přirozeně. Nic nepřehánějte, parfém, líčení, oblečení. Důležité je přizpůsobit se typu zaměstnání, na které se hlásíte. Pokud se hlásíte na modeling, podpatky a mini vede, ale pokud vám jde například o účetní, je lépe vybrat střídmější oblečení. Kouření před schůzkou se vyvarujte, i když jste opravdu nervózní.

5. Neprofesionální chování

I když se hlásíte třeba na brigádu, je velmi nevhodné projevovat znuděná gesta jako zívání, hrbení se, žvýkání. Také slovní berličky typu Eeeehmmmm, nevím, Víte jak, Prostě a podobně nedoporučujeme.

 

Rozhodně si nezapomeňte vypnout mobil.

6. Lhaní, přikrašlování zkušeností

Pokud si vymyslíte, že umíte francouzsky (jako v Joey v Přátelích :-), budou od vás nejspíše očekávat, že až přijde francouzský klient, tak se s ním domluvíte. A takhle to platí se vším – budou počítat s tím, že dokážete to, co jste naslibovali. Lépe je přiznat se, že se teprve učíte, ale baví vás to a budete v tom pokračovat i ve svém volném čase.

7. Pomlouvání bývalé práce a šéfů

Ať už jste měli s bývalým šéfem jakékoliv neshody a v práci vám uškodili, není vhodné o tom mluvit hned na prvním setkání. Oni vás ještě neznají a neví, jaké všechny skvělé vlastnosti máte. Proto se radši zaměřte na pozitivní vychvalování sebe sama než negativní kritiku lidí okolo sebe.

8. Naučené, stereotypní odpovědi

Věty typu: Jsem flexibilní, rád/a se učím nové věci, Jsem komunikativní a společenský/á … Najdete je sice v každém inzerátu, ale personalisté jsou tímto už tak unavení, že už tomu vůbec nevěří. Pokud opravdu máte tyto vlastnosti, připravte si k tomu nějaký důkaz, něco, co se vám díky nim povedlo.

9. Nekvalitní životopis

Pokud je opravdu nekvalitní, nejspíše se k pohovoru ani nedostanete. Proto je dobré přečíst si rady, jak napsat dobrý životopis a řídit se jimi (chybí fotka, málo/moc informací, špatné písmo). Kromě toho je také velká chyba, když si kopii životopisu nepřinesete s sebou.

10. Nepřízpůsobení se duchu pohovoru

Je dobré být vnímavý a odhadnout pracovní atmosféru, která vládne na osobním setkání. Je přátelská a jedná se o rodinnou firmu? Buďte klidně familiérnější, vzpomeňte si na různé zajímavé příhody, které souvisí s prací a vašimi zkušenostmi. Je strohá a formální? Držte se přesného znění otázek a buďte velmi zdvořilí.

© Tereza, INwork.cz, RYXOO UNIVERSAL s.r.o. 19.12.2014 přečteno 14599x