10 fatálních prohřešků u pracovního pohovoru

Učitel

Znáte tajemství úspěchu pracovního pohovoru? V tomto článku se dozvíte několik základních rad, které se vám určitě budou hodit.

 

Ze všech stran jistě slyšíte zaručené triky a tipy, takže těchto pár doporučení můžete zařadit do svého seznamu. Třeba se v některých zlozvycích poznáte i vy. Takže pojďte na to a buďte o krok blíž k vašemu novému pracovnímu místu. 

Lhaní v životopise

Uvádění nepravdivých údajů do svých životopisů, to je častým nešvarem mnoha lidí, kteří se ucházejí o práci. Určité přikrášlení pravdivých skutečností se dá ještě pominout, ale v poslední době se rozmohlo vymýšlení v oblastech cizích jazyků nebo praxe. Poté stačí opravdu málo, a uchazeč má z ostudy kabát. Jestliže uvádíte, že disponujete excelentní angličtinou, můžete očekávat, že personalista váš rozhovor převede právě do tohoto jazyka. Pokud zjistí, že nezvládáte ani základní konverzaci, můžete se rovnou s vaší vysněnou pracovní pozicí rozloučit. V případech praxe je situace mnohem horší, protože tento nedostatek se většinou neprojeví ihned a problém nastává až v případě přijetí takového člověka. 

 

Graf cizí jazyky v životopise

Uchazeč vede pohovor

Být dobře připraven a umět odpovídat na dotazy personalisty je naprosto v pořádku. Avšak uchopit průběh pohovoru zcela do svých rukou už tak skvělé není. Lidé, kteří mají za úkol vybrat vhodného uchazeče, mají rádi osoby, jež se nebojí mluvit a dokáží říci také svůj názor nebo hovořit o vlastním možném přínosu pro firmu. Pakliže ale mluví pouze uchazeč, je něco špatně.

Kouření a pach cigaret

Je pochopitelné, že všichni jsme víceméně před důležitým pracovním pohovorem nervózní. Každý tento problém řeší po svém. Někdo si dá v automatu kafe, jiný má po ruce bonbon, ale někdo si jde zapálit, aby se přebytečného stresu zbavil. Ať už vás cigareta uklidní sebevíc, u pohovoru si raději zvolte jiný prostředek k tomu, abyste předešli případné nervozitě. Především nekuřák pozná kuřáka jak se říká „na sto honů“, a pokud se za vámi při vstupu do kanceláře táhne tabákový odér, nebude to působit příliš dobrým dojmem.

Žvýkání

Žvýkačka pro udržení svěžího dechu je naprosto v pořádku, ale před vstupem na pohovor ji nezapomeňte vyhodit do koše. Žvýkání nebo cumlání bonbonu působí neprofesionálně a také vám při odpovědi není zřetelně rozumět. Navíc je žvýkání ve společnosti považováno za projev nezdvořilosti, což není zrovna nejlepší první dojem, nemyslíte?

Vtipný uchazeč

Přestože v kruhu svých přátel působíte jako bavič a společnost vašich blízkých vás přímo zbožňuje, vyprávění vtipů nebo vtipkování obecně není při pracovním pohovoru zcela na místě. V případě, že se pokusíte uvolnit atmosféru nucenou anekdotou, kterou navíc ještě nikdo z přítomných nepochopí, se vaše nervozita vystupňuje a vy budete ještě více nejistí. A pamatujte si, že od vtipnosti je jen malý krůček k trapnosti, což asi nebude vaším záměrem.

Neznalost zaměstnavatele

Tento bod jsme sem nezařadili jen tak náhodou, ale zcela záměrně. Pokud v daném týdnu nebo dokonce dni absolvujete více výběrových řízení, ověřte si, na které z nich právě jdete. Velice často se totiž stává, že je uchazeč dobře připraven, ale na jinou pozici a k jinému zaměstnavateli. Někteří se naopak ani nenamáhají zapátrat na internetu nebo v detailu inzerátu, čím se vlastně konkrétní podnik zabývá, a pak nejsou ani schopni odpovědět na banální dotazy personalisty, kdo je jejich dodavatelem nebo jaké produkty nabízejí.

Příliš pevný stisk ruky

Zde existují dva extrémy. Tím prvním je výše zmíněný přehnaný stisk ruky, kdy doslova drtíte pravici personalisty nebo naopak není ani poznat, že jste někomu ruku stiskli. Stisk ruky je jedním z projevů, který je při pohovorech také sledován a hodnocen. Projevují se tím různé osobnostní charakteristiky, jež nejsou na první pohled znát, ale právě stiskem ruky se dají odhalit. Dejte si proto pozor, ať se z vás nestane „drtič“ nebo naopak „leklá ryba“.

Pomlouvání bývalého zaměstnavatele

O tomto bodě zde byla řeč již v jednom z našich předchozích článků, takže si zde pouze připomeneme, že házení špíny na bývalého šéfa nebo své kolegy nepůsobí příliš dobrým dojmem a nikdo nechce do svého týmu přibrat takto netaktní a neloajální lidi.

Pozdní příchod

Nikdo nemá rád, když musí na někoho čekat. Obzvláště negativním dojmem tento fakt působí u přijímacího pohovoru. Vy něco chcete, takže se podle toho musíte umět také zařídit. Kandidátů na vaše místo je několik a vybírají si personalisté či vaši nadřízení. Pokud nechcete své šance na úspěch zcela pohřbít, zkuste přijít alespoň včas nebo o pár minut dříve. Nedochvilností na sebe můžete zbytečně strhávat nežádoucí pozornost.

Nevypnutý mobilní telefon

Zvonění vašeho telefonu je u pracovního interview zcela nepřijatelné. Pamatujte si, že před vstupem do dveří firmy máte mít ztlumené vyzvánění nebo raději vypnutý celý telefonní přístroj. Pokud se vám přecejen stane, že na tento detail zapomenete a mobil vám v tu nejméně vhodnou chvíli zazvoní, ihned se omluvte a telefon vypněte. Ať vás ani nenapadne vyřizovat hovor v kanceláři personalisty.

© , Inwork 23.03.2014 přečteno 3319x
Nahoru