pracovní pohovor

Pracovní pohovor s potenciálním zaměstnavatelem může buď nastartovat vaši kariéru nebo definitivně pohřbít veškerou naději na vysněné pracovní místo. O tom, zda uspějete, rozhodují většinou správně zvolená slova a vaše odpovědi na kladené otázky.

Personalisté pomocí otázek na pracovním pohovoru často ověřují vaši pozornost, pohotové jednání, reakce a schopnost improvizace.

Teoreticky se můžete setkat s jakoukoliv otázkou, ale prakticky se většina personalistů zabývá jen několika standardními, které se objevují téměř vždy. Proto je vhodné, ať z vaší strany není příprava na pracovní pohovor podceněna, nyní už totiž nemusí být pro vás noční můrou. Poradíme vám, jak se vypořádat s těmi nejčastějšími i nejtěžšími otázkami, se kterými se můžete při pohovoru setkat.

pohovor

Jaký může být pracovní pohovor a jeho struktura otázek?

1. Jak jste se o pozici dozvěděl/a?

Zdánlivě jednoduchá otázka, která ale může hrát ve váš prospěch. Sdílel pozici váš bývalý kolega na Facebooku či LinkedInu, nebo vám doporučil místo známý či zaměstnanec firmy? To vše jsou body pro vás. Pokud jste se o pracovní pozici dozvěděli na serverech pro hledání práce, také to řekněte a nezapomeňte podtrhnout, co vás na nabídce zaujalo.

2. Řekněte nám něco o sobě.

Tahle otázka přichází často mezi prvními. Důležité je nemluvit moc dlouho. Ideální jsou tak dvě, nanejvýš tři minuty. Vše, co o sobě řeknete, by mělo přímo souviset s tím, proč se hodíte na nabízenou pozici. Doporučujeme důkladně si před pohovorem pročíst inzerát a vše, co se týká dané pracovní pozice. Zároveň byste se měli zkusit zamyslet nad tím, jakého člověka firma hledá, jaké by měl mít zkušenosti, jaké schopnosti a jaké osobnostní charakteristiky.

3. Co víte o naší společnosti?

Je opravdu důležité, aby kandidát na pracovním pohovoru věděl tyto základní informace: - jaké produkty nebo služby firma nabízí a komu; - kde a jak je možné firemní produkty koupit; - jaké prodejní cesty k zákazníkům využívá firma (prodej na internetu, vlastní prodejny, prodej přes distributory, vlastní síť obchodních zástupců); - kolik má firma v ČR zaměstnanců a kolik poboček; - co zajímavého nebo důležitého se za poslední rok stalo v odvětví, ve kterém firma působí; - kdo jsou hlavní konkurenti firmy; - jak si firma stojí v daném odvětví vzhledem ke konkurenci (je lídrem trhu, číslo dvě nebo nějaký malý hráč).

4. Jaké jsou vaše slabé/silné stránky

Ideální je odpovědět takovým způsobem, ať vaše silné stránky odpovídají požadavkům na danou pozici. Takže si ještě jednou přečtěte popis pozice a zamyslete se nad svými vlastnostmi a dovednostmi. Poté vyberte 3 nejdůležitější, které přímo souvisí s nabízenou pozicí a naučte se je stručně a srozumitelně prodat. Pokud jde o slabé stránky, nikdy neodpovídejte „žádné slabé stránky nemám” nebo „žádné mě teď nenapadají”. Doporučujeme připravit opět 3 vaše nepodstatné slabiny.

Dejte si pozor, abyste nezmínili něco, co by naznačovalo potenciální konflikty s kolegy nebo nadřízenými. Náš tip! Udělejte ze své slabiny přednost. Přijďte s odpovědí, ve které popíšete, jak na své slabině vědomě pracujete nebo jak jste ji odbourali. Např. „Po povýšení na složitější pozici jsem měl/a problém s organizací svého času, úkoly se hromadily a nevěděl/a jsem, co dřív, ale rozhodl/a jsem se s tím bojovat. Přečetl/a jsem si knihu o time managementu, články na odborných webech, několik knih a absolvoval/a jsem školení. A dnes mám svůj čas pod kontrolou a zvládám vše lehce.”

5. Jak moc stojíte o tuto práci?

Personalisté hledají kandidáta, který má opravdu zájem o pozici a potřebují se ujistit, že nebudou muset pozici znovu obsazovat za půl či tři čtvrtě roku. Dále je zajímají vaše ambice do budoucna a zájem o práci.

Jak tedy odpovědět?

„Tato pracovní příležitost mě velmi zajímá. Důkazem je to, že jsem dnes tady. Mám na vás ještě pár otázek k pozici, mohu se ptát?”

Také není na škodu naznačit, čeho byste v dané firmě chtěli dosáhnout a jak byste se chtěli dále rozvíjet.

pohovor

6. Povíte mi něco o vašem minulém nebo současném zaměstnavateli a proč jste se rozhodli odejít?

Z odpovědi personalisté poznají, zda je váš pohled na zaměstnavatele pozitivní nebo negativní. Zajímá je skutečný důvod vašeho rozhodnutí opustit současného zaměstnavatele.

Vhodnou odpovědí je zmínit to, co se vám v zaměstnání líbilo, např. že tam byl super kolektiv spolupracovníků nebo že vás nadřízený motivoval k samostatnosti a lepším výkonům. Ale i přesto byste rádi zkusili nové výzvy, nové příležitosti a že máte zájem plnit důležitější úkoly, dál se rozvíjet. Doporučujeme se vyhnout jakémukoliv negativnímu hodnocení.

7. Jaký je váš největší pracovní úspěch?

Touto otázkou personalisté zjišťují, jak si ceníte sami sebe a zda jste ve své pracovní kariéře už něco dokázali. Odpovědi na tuto otázku je vhodné si dopředu pečlivě rozmyslet a vybrat ty úspěchy, které nejlépe odpovídají dané pozici. Uveďte tedy, co byl váš největší pracovní úspěch, dále popište, jakým konkrétním způsobem jste ho dosáhli a zakončete to důvodem, proč ho považujete za největší úspěch vaší dosavadní kariéry.

8. Kde se vidíte za pět let?

Jaká by mohla být vhodná odpověď? Dáme vám tip, pokud si nevíte rady. Například můžete říct: „Myslím, že bych lhal/a, kdybych řekl/a, že plánuji tak daleko do budoucnosti. Naučila/a jsem se, že je mnohem důležitější umět reagovat na změny, než se držet za každou cenu svých plánů a cílů.“

9. Proč byste chtěl/chtěla pracovat v naší společnosti?

Personalisté hledají takové uchazeče, kteří vědí, jakou konkrétní práci chtějí dělat a proč. Také je zajímá jejich vztah k firmě či k oboru. Zde vám jako vhodná odpověď poslouží z domova nastudované informace o firmě a správně aplikované klíčové požadavky na pozici. Poté vše shrňte na základní údaje a vyzdvihněte, co se vám fakt na firmě líbí. Důležité je ukázat nadšení a vážný zájem pracovat u konkrétní společnosti. Klíčové požadavky na pozici je vhodné spojit se svými dovednostmi, zkušenostmi a silnými stránkami. Pokud se například ucházíte o pozici na zákaznické podpoře, zmiňte, že rádi komunikujete s lidmi a milujete řešení problémů.

10. Proč bychom si ze všech kandidátů měli vybrat právě vás?

Znát svoji hodnotu je velmi důležité. Je to vaše příležitost se ukázat a prodat vaše kvality. Doporučujeme uvádět konkrétní příklady, v čem vynikáte a jaký z toho bude mít zaměstnavatel profit.

11. Jak si představujete práci na nabízené pozici?

Ukažte, že dané pozici velmi dobře rozumíte. Ideální je přijít na pohovor připravený a s velmi dobrou představou, co dané zaměstnání obnáší – za co máte hlavní odpovědnosti, jaké budete vykonávat pracovní aktivity a jak probíhá běžný pracovní den. Takový kandidát je ideální nejen proto, že se rychle zapracuje, ale je pravděpodobné, že bude svoji práci dobře zvládat. Personalisté vás testují, zda nabízené práci rozumíte či nikoliv.

12. Jaké očekáváte platové podmínky?

Správné odhadnutí částky se odvíjí od toho, jak přesnou máte představu o platech ve vašem oboru a ve společnosti, kde se o práci ucházíte. Na internetu je docela dost informací, které vám dobře poslouží jako vodítko. Před samotnou odpovědí není na škodu se zeptat na firemní benefity, jako je například: příspěvek na sport, vzdělávání, stravenky, týden dovolené navíc, práce z domova apod.

13. Chcete se nás vy na něco zeptat?

Je téměř jisté, že tato otázka padne na konci pohovoru, takže doporučujeme této příležitosti využít. Vaším cílem je na pracovním pohovoru u této poslední záludné otázky a odpovědi udělat na personalistu dobrý dojem. Položte mu chytré a relevantní otázky. Vhodné je si připravit nejméně tři stručné a snadno pochopitelné otázky, např.:

- Jaké hlavní úkoly bych měl/a splnit během prvního měsíce?
- Jakých výsledků bych měl/a dosáhnout během zkušební doby?
- Jaké máte cíle v oblasti... (doplňte jakoukoliv relevantní aktivitu pro obor, na který se hlásíte)

Základní představu o možných otázkách na pohovoru nyní máte, tak přejeme hodně štěstí! Jaké jste zažili otázky vy? Napište nám je do komentářů.

© Alexandra, Inwork 01.10.2020 přečteno 3387x